Afdelingens husorden

Godkendt på ekstraordinært afdelingsmøde den 10. juni 2024.

Afdelingens husorden til print

 
 

Affald

 

Husholdningsaffald skal pakkes forsvarligt ind inden det smides i én af de 3 områder med molokker.

Der er lavet kildesortering i molokkerne med følgende inddeling:
Restaffald, Madaffald, Papir, Glas, Metal og Pap – der opsættes små runde beholdere til batterier.

Poser til almindelig restaffald og grønne poser til madaffald kan afhentes på ejendomskontoret hverdage mellem kl. 11.00 - 11.30 eller når bestyrelsen holder aftenåbning.

Der kan afleveres større emner i storskralderummet, hvor der også er kildesortering med:
Småt brandbart, Pap, Metal, Keramik, samt miljøskab til kemikalier og maling.

Rester af maling samt kemikalieaffald samt storskrald skal som udgangspunkt afleveres på en
genbrugsstation, eksempelvis den kommunale genbrugsstation på Energivej. I særlige tilfælde kan ejendomsfunktionærerne kontaktes, hvis man har brug for hjælp.

Altaner

 

Tøjtørring og lignende må ikke være synligt udefra.

Det er forbudt at grille på altanen.

Det er tilladt at male murstenene på altanen, men kun i bestemte farver og efter særlige regler, som forefindes hos ejendomsfunktionærerne.

Til fastgørelse af gardiner eller persienner må der KUN anvendes de monterede trælister langs loftet.

Det er blevet besluttet, at lejerne efter skriftlig henvendelse til AAB kan udskifte de nederste fyldninger i altandørene med termoglas. På grund af det større varmetab ved isætning af glas i stedet for isoleret fyldning, er det et krav, at den isatte termorude skal være af typen Clima plus SGG COOL-LITE K.

Udskiftningen skal foretages af glarmester for lejers regning.

Såfremt ovenstående krav er opfyldt, skal de isolerede fyldninger ikke reetableres ved fraflytning, men vil indgå som en blivende del af lejemålet.

Man må gerne udskifte pladerne i de øverste altaner på 2 sal til glas.

Antenner

 

Udvendig antenner, herunder parabolantenner må kun efter opsættes efter skriftlig aftale med afdelingsbestyrelsen.

Barnevogne/
cykler/
legeredskaber m.m.

 

Der må ikke anbringes eller efterlades effekter på gange og trapper.

Effekterne skal anbringes på de pladser eller i de rum, der er indrettet dertil.

Banken og boren

 

Al banken og boren, der medfører støjgener,  er kun tilladt i tidsrummet mellem 08.00 - 19.00 på hverdage, lørdage mellem 08.00 - 17.00

Det er forbudt at bore eller banke på søn- og helligedage.

Det er selvfølgelig forbudt at banke på rør eller lignende.

Børns leg

 

Der må ikke leges på trapper eller i kældre.

Der må ikke skrives eller tegnes på mure, døre, trappeopgange eller i kældre.

Leg på parkeringspladserne er forbudt, og forældre skal henstille til deres børn, at al leg foregår på legepladserne.

Badebassiner på legeområderne

 

Der må kun benyttes badebassin under opsyn af voksne og tingene skal fjernes dagligt.

Hvis tingene ikke fjernes bliver det fjernet af ejendommen på lejeres regning.

Det er ikke tilladt, at der tages vand fra fællesområderne såsom vaskekældre m.m.

Cykel- og knallertkørsel

 

Det er ikke tilladt at køre på fortove, legepladser og grønne områder i afdelingen.

Det er forbudt at henstille/opbevare motorkøretøjer/knallerter i kældrene.

Ekstra kælderrum

 

Der forefindes i afdelingen et antal ekstra kælderrum, der i den udstrækning de er ledige, kan lejes.

Lejere, der er interesseret i et ekstra kælderrum, kan rette henvendelse til ejendomsfunktionærerne, som har en venteliste.

Man kan tildeles efter ventelisten det førstekommende kælderrum lige meget i hvilket blok det forefindes.

Man kan beholde sit ekstra kælderrum ved intern flytning i afdelingen.

Der må desværre påregnes ventetid.

EL i kælderrum

 

Såfremt man ønsker en el installation i sit kælderrum, bedes man kontakte ejendomsfunktionærerne, der vil sørge for at der bliver opsat et stik. Vær dog opmærksom på, at udgiften til kabling af strøm, stikkontakt m.m betales af lejeren direkte til vor el-installatør.

Efterfølgende koster det kr. 25,- pr. mdr. og kr. 50,- pr. mdr. såfremt der installeres fryser i rummet. Beløbet trækkes over den månedlige husleje.

Fodring af fugle m.m.

 

Det er på grund af rottefare strengt forbudt, at fodre fugle eller andre dyr på Afdeling 106 arealer.

Fodtøj og lignede

 

Må ikke henstilles på trapper eller måtter.

Forurening og hærværk

 

Er en beboer eller dennes husstand eller gæster ansvarlige  i forurening eller hærværk på afdelingens ejendom/areal,  skal beboeren betale erstatning for udgiften til reetablering.

Fravær fra boligen

 

Fravær af længere tids varighed bør anmeldes til ejendomsfunktionærerne, til hvem beboerne af hensyn til evt. vandskade eller lign. kan aflevere en nøgle i lukket kuvert.

Fyrværkeri

 

Må ikke afbrændes i eller fra boligen.

Fælles-
antenneanlæg

 

Tilslutning til fællesantenneanlægget må kun foretages med de originale kabler og stik.

Forsikring

 

Såfremt der opstår skader i lejligheden (vandledningsskade, brandskade, stormskade eller indbrudsskade, hvorved der sker beskadigelse af bygningen (lofter, vægge, gulve, døre m.v) skal det snarest meldes til ejendomsfunktionærernes kontor på tlf. 44 94 50 07 mellem 07.00 - 15.00 efterfølgende skal BELFOR kontaktes på tlf. 58 56 83 55

Ejendomsfunktionærerne sørger for anmeldes til forsikringsselskabet, samt at igangsætte håndværkere for at udbedrer skaden.

Afdelingen er ikke kumme- og glasskadeforsikret.

Skade på privat indbo/løsøre er ikke dækket af Afdelingens forsikring. Det tilrådes derfor at tegne en privat forsikring.

Husdyr

 

Hunde, katte, krybdyr samt større dyr må ikke holde til i ejendommen.

Musik/ udearealer

 

Benyttelse af musikanlæg og musikinstrumenter skal ske med fornøden hensyntagen til naboerne.

Efter kl. 23.00 skal der dæmpes ned, så naboerne ikke generes.

Særligt støjende musikinstrumenter skal være forsynet med støjdæmpende anordninger, f. eks. filt eller skumgummi.

Der henstilles til at støj reduceres efter kl. 22.00 på udearealerne.

Måtter

 

Beboerne har selv pligt til selv at holde rent under måtten.

Opvaskemaskine

 

Det er tilladt at have opvaskemaskine, som lejeren selv indkøber, samt en drypbakke under opvaskemaskinen, således at evt. utætheder vil blive opdaget i tide.

Lejeren skal selv betale udgiften til installationen, der skal foretages af en autoriseret håndværker.

I tilfælde af vandskade, er det lejeren, der skal bekoste udbedring af skaden. (evt. lejerens forsikring)

Parkering

 

Der må kun parkeres i de afmærkede felter, og kun personbiler med en vægt under 3500 kg.

Campingvogne, trailer, lastbiler og uindregistrerede motorkøretøjer må ikke parkeres på Afdelingens område. Afdelingen henviser til de offentlige P-plader.

Færdsel på afdelingens areal i bil skal foregå langsomt af hensyn til børn.

Parkerings-
ordning

 

Afdelingen har indført parkeringsordning. Såfremt du ønsker en parkeringstilladelse, skal du fremvise en registreringsattest lydende på adressen Blokhaven 1 - 27

Ejendomsfunktionærerne oprette parkeringstilladelsen elektronisk.

Se yderligere i afdelingens godkendt parkeringspolitik.

Video-
overvågning

 

Der er opsat video-overvågning i Afdelingen, både udendørs og indendørs i kældrene.

Politiet har direkte adgang til alle kamera.

Vaskemaskine

 

Der må ikke installeres vaskemaskine i lejemålet.

Grunden hertil er, at der i forbindelse med centrifugering af tøjet forplanter sig rystelser gennem bygningen, til stor gene for de øvrige beboere.

Derudover er afløbsinstallationerne slet ikke dimensioneret til den mængde vand en vaskemaskine skal af med.

Og til sidst men ikke mindst, er det ikke hensigtsmæssigt at tørre tøj i lejligheden, da det skaber meget fugt, der kan være svær at komme af med.

Tøjvask skal derfor stadig foregå i de gratis vaskerier i kælderen.

I de nye rækkehuse må der gerne installeres vaskemaskine/tørretumbler.

Vaskerierne

 

Afdelingens 4 gratis vaskerier er beliggende i kælderen ved. nr. 8, 16, 11 og 17

Vaskebrik skal bruges som adgangsbrik. Bortkommet vaskebrik erstattes af lejer med kr. 200,- ved henvendelse til ejendomsfunktionærerne.

Der kan vaskes i tidsrummet 06.00 - 21.00

Vasken skal være afsluttet kl. 21.00

Vaskerierne må kun benyttes af ejendommens beboere, der vasker på eget ansvar.

Der må kun vaskes tøj som tilhører ejendommens beboere.

Der føres årligt statistik med antal at vaske, for at styrer omkostningerne.

Haver

 

Rækkehuse
Der må opsættes havelåge mod parkering ved rækkehusene med vandrette brædder ligesom hegnene mellem husene – maling sort

Hvis man vil lave afslutning i havernes forkant, kan det gøres med hegn, busk eller hæk (avnbøg) max. 1.5 meter højt. Hvis man vil have havelåge samme model som foran - maling sort.

Der må lægges fliser på arealet. Fliser som skal anvendes, er i målene 30x60 cm.

Afdelingen vedligeholder hegnet og skuret på forsiden af rækkehusene.

Det påhviler lejer at vedligeholde evt. træværk i haven og ved manglende vedligehold hæfter lejer ved eventuel fraflytning.

Lejligheder
De nye haver ved de eksisterende bygninger kan lave hegn i havernes forkant 1,5 meter højt i samme struktur som adskillelserne med lodrette brædder samt havelåge.

Der må anvendes lyse træsorter, såsom trykimprægneret træ, grantræ eller egetræ.

Der kan også afsluttes med levende hegn/buske max. 1.5 meter højt. Hæk skal være avnbøg.

Hegn/hæk skal sættes max 30 cm. fra forkant fra fliserne ved trappenedgang.

Hegn må olieres med transparent olie. Adskillelserne må også olieres med transparent olie.

Afdelingen indkøber olie til adskillelser samt trappetrin og repos, som kan hentes på afdelingskonteret, så lejer selv kan oliere træværket.

Der må lægges fliser på arealet. Fliser som skal anvendes, er i målene 30x60 cm.

Rækkehuse og lejligheder

Hvis der grilles i haverne skal det ske under hensyntagen til sine naboer/overboer.

Der må både anvendes kul- og gasgrill. Der må ikke forefindes åben ild, f.eks. et havebål.

Beboere har pligt til at vedligeholde havens areal, herunder klipning af græs, hvis haven afsluttes med hæk eller hegn.

Græsset bliver slået af afdelingen, hvis haven er fremkommelig. Der er mulighed for at låne en plæneklipper på kontoret efter aftale.

Der skal ved vedligeholdelse/reparationer på eller ved facaden skabes fri adgang for afdelingens håndværkere. Dette er uden udgift for afdelingen.

Hvis der er noget, som afviger fra ovenstående skal afdelingen/driftsleder kontaktes ift. tilladelse.

Ved ønsket brug af råderet kontaktes afdelingen/driftsleder forud for dette.